Menü Bezárás

Egy futómű állítás

futómű-állítás-háttér1

Miért szükséges a futómű állítás?

Az ember első alkalommal megütközik rajta. Miért kell ez? Én ugyan hozzá nem nyúltam, garázsban állt, rendeltetésszerűen használom, nem rallizok a kocsival, akkor miért van az, hogy futómű állítás nélkül nem biztonságos már a vezetés? Ez nem egy ujjal mutogatás a rossz vagy gyakorlatlan vezetőkre, hétpróbás, kiváló sofőrök kocsiját ugyanúgy állítani kell olykor. Arról sincs szó, hogy a zsugori szerviz akarna újabb réteg bőrt lehúzni a hátunkról. Nem kell félteni őket, van elég kuncsaft és elég autó, nem kell nekik újabb dolgokat kitalálni.

Egyszerűen arról van szó, hogy a futómű nagyon összetett rendszer. Ez nem egy elemből áll, több alkatrész együttes beállítása eredményezi, hogy minden megfelelően működik. A futómű állítás kihat a kormányozhatóságra, hogy egyenesen menjen a kocsi, amikor azt akarjuk és kanyarodjon, amikor azt akarjuk. Kihat a gumik kopására, és a futómű alkatrészek amortizációjára is. Szükséges ahhoz, hogy egy egy természetes, de megerőltetőbb útakadály, mint fekvőrendőr, járdapadka esetén ne essen szét az autó és még sorolhatnánk.

futómű-állítás-pic2

A futómű állítás okai

Az emlegetett alkatrészek rendszert alkotva kapcsolódnak össze. Ez azt jelenti, hogy amikor a kocsi legördül a gyártósorról, a futómű minden eleme boldog egyetértésben kapaszkodik egymásba. Ezek az alkatrészek aztán elkezdenek öregedni. Egyik másik jobban elrongálódik, és előbb utóbb az elsőt ki kell cserélni. Ez azonban egy friss alkatrész lesz már. Teljesen más feszültséget alakítva ki a rendszer hozzá kapcsolódó elemeivel. Ennek köszönhetően a közelebbi elemek is erősebb igénybevételt kapnak, hamarabb tönkremennek. És ez a dominó elv jelenti majd az egyik elsődleges okot, hogy a futómű állítás miért egy véget nem érő történet, ha egyszer elkezdődik.

Ennél könnyebben tetten érhető, ha valami rendkívüli oka miatt szükséges a futómű állítás. Egyszerűen ha nagy sebességgel – viszonylag nagy – hajtunk és nem veszünk észre egy akadályt. Van pár gyilkos fekvőrendőr, amikre még harminccal felhajtani is olyan, mintha földrengés lenne fél pillanatra, de ne feledkezzünk meg a magyar utak alkalmasint kiváló útminőségéről sem. A kátyúk annál inkább veszélyt jelentenek, hiszen nem feltétlenül számítunk rájuk – egy harmincas zónában ezzel szemben egy fekvőrendőr nem megy csodaszámba – és magasabb a megengedett sebességhatár is. Végezetül nagy a veszélye annak, hogy futómű állítás nélkül nem úsztuk meg a dolgot, ha dúvad módjára ugrattunk fel a járdapadkára.

Mikor halaszthatatlan a futómű állítás?

A fenti pár esetben már gyanakodhatunk, hogy talán nem ússzuk meg a szervízt. Érdemes egy egy kis „baleset” után figyelni az autót, szükséges-e azonnal a futómű állítás. Viszont nem minden esetben ütközik ki azonnal a hiba. Sokkal gyakoribb, hogy a napi használatot sínyli meg annyira szegény kis autónk, hogy már nem marad más választásunk. Főleg ha Budapest vagy más város dugóiban rekedünk rendszeresen. Íme pár intő jel, amit, ha érzékelünk, a lehető leghamarabb irány a szerviz, mert a vezetés már balesetveszélyes!

  • az autó húz valamelyik irányba
  • vezetési és/vagy kormányzási nehézségek lépnek fel
  • a gumiabroncsok nem egyenletesen kopnak
  • a kormánykerék egyáltalán nincs középállásban
  • a kormánykerék csak nehezen tér vissza egyenes irányú haladásnál középirányba

Ha logikusan végiggondoljuk, a kormányzás bizonytalansága már bőven elég indok, hogy a futómű állítás és a szerviz legyen a következő úti célunk. Ezek a hibák igen szembetűnőek és jelentősen befolyásolják a vezetést, de szerencsére leggyakrabban nem egyik napról a másikra alakulnak ki – eltekintve a fent említett pár esettől. Van olyan hiba, ami hónapok alatt éri csak el azt a „végső stádiumot”, amikor már vállalhatatlan.

Ha rendszeresen járunk szervízbe, a futómű állítás is feltehetőleg előkerül a műhely javaslatai között egy egy rutineljárás után. Természetesen nem mindig akkor kényelmes számunkra anyagilag egy ilyen kiadás, amikor a probléma először felmerül. Ilyenkor ez még nem is baj, van némi játékterünk. Viszont nem szabad teljességgel megfeledkeznünk róla, hogy a futómű állítás műveletével még adósak vagyunk a kocsinknak. Ha pedig a szerviz nem hívja fel rá a figyelmünket, a jellegzetes abroncskopási rendellenességekből is következtethetünk. Egyszer kétszer havonta ránézni a gumikra nem nagy őrdöngősség. Persze az igazán érzékenyek már a kocsi hangjából is sejthetik, hogy valami nem stimmel.

futómű-állítás-kép3

Mit tehetünk a futómű állítás után?

Természetesen mind a folytonos üzemelés, mind a pénztárcánk szempontjából a legjobb az volna, ha a lehető legritkább esetben szorulnánk a futómű állítás műveletére. Ennek érdekében persze nem kerülhetünk ki minden kátyút és minden bukkanót, de pár dolgot jó, ha észben tartunk. Például ne hajtsunk őrül módjára a járdára. Városi parkolásnál gyakran előfordul, hogy orral fel kell állnunk a járdára, de ez korántsem jelenti, hogy lendületből majd satufékkel.

A futóműnek tipikusan a jobb oldala az, ahol hamarabb szükséges a futómű állítás. Ennek igen egyszerű oka van, az utakon a jobb oldal a rosszabb minőségű. Itt vájja ki jobban a kamion kereke, itt repedezik fel mélyebben, a padka mellett gyűl össze a jég, a hordalék és minden esővíz gyűjtötte kosz. Egyszerűen itt nagyobb az igénybevétel.